Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

Μαζί για την ΑΝΑΤΡΟΠΗ- Με αξιοπρέπεια και υπευθυνότητα


Νίκος Καρούτζος
Οικονομικός Συντάκτης
Υποψήφιος στις εκλογές της 12ης και 13ης Μαρτίου για την ανάδειξη ΔΣ του ΕΔΟΕΑΠ



Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Όσες ώρες ευθύνης έζησαν εκείνοι οι πρωτοπόροι της εποχής τους που ίδρυσαν έναν ασφαλιστικό φορέα, κόσμημα και πρότυπο για όλη την Ελλάδα, άλλες τόσες ώρες ευθύνης ζούμε όλοι εμείς που καλούμαστε στις εκλογές της 12ης και 13ης Μαρτίου αποφασίσουμε για την τύχη και το μέλλον του ταμείου μας.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία και τη συνέχεια του ταμείου μας. Οι εχθροί του ΕΔΟΕΑΠ είναι εδώ και αναζητούν την ευκαιρία για την κατάργηση του βασικού εσόδου του που δεν είναι άλλο από το αγγελιόσημο. Δεν πρέπει όμως να τους τη δώσουμε εμείς.
Ο ΕΔΟΕΑΠ πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. Πρέπει να συνεχίσει να αναπνέει και να ζεί. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη μονάδα εντατικής θεραπείας και υπάρχει ο κίνδυνος να χρειασθεί να τον σώσουμε την ύστατη ώρα.
Δυστυχώς πέρα από τους γνωστούς εχθούς του ΕΔΟΕΑΠ είχαμε και το φαινόμενο κάποιοι να επιθυμούν στην έκτακτη Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα να μην γίνουν ψηφοφορίες, να μην υπάρξει απόφαση και τελικά να αναβληθούν οι εκλογές. Ο κλάδος όμως έδωσε την απάντησή του με συντριπτική πλειοψηφία. Εκλογές στις 12 και 13 Μαρτίου χωρίς καμία άλλη καθυστέρηση που θα υπηρετούσε την καταστροφή του ΕΔΟΕΑΠ.
Τα όσα έπραξε, ή δεν έπραξε η διοίκηση του ταμείου θα τα βρει η δικαιοσύνη η οποία θα αποδώσει ευθύνες όπου και εάν υπάρχουν. Εμείς οφείλουμε να παραλάβουμε από την απερχόμενη διοίκηση με παραγγελία πλήρους διαχειριστικού ελέγχου ώστε να ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει και μαζί τις Ενώσεις που ίδρυσαν τον ΕΔΟΕΑΠ να συντονιστούμε και να δώσουμε τις λύσεις που χρειάζονται για την επιβίωση του Οργανισμού.
Γιατί ο ΕΔΟΕΑΠ δεν μπορεί να είναι απέναντι από τις Ενώσεις όπως συνέβη τα τελευταία χρόνια.

Δυτσυχώς η απερχόμενη διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ προκάλεσε τεράστια κρίση και το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ επιδείνωσε την κρίση με τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες. Όμως οφείλουμε να προχωρήσουμε μπροστά ενωμένοι και να φέρουμε την ανατροπή.

Η κατάσταση στον ΕΔΟΕΑΠ είναι δραματική και αυτό γιατί όχι μόνο μειώθηκε δραματικά η περιουσία του ταμείου λόγω του «κουρέματος» των ομολόγων αλλά διότι η απερχόμενη διοίκηση του Ταμείου έχει πραγματοποιήσει σειρά κινήσεων που δημιουργούν σοβαρά ερωτήματα διαχειριστικής επάρκειας τα οποία ουδέποτε απαντήθηκαν καθώς η διαφάνεια στα οικονομικά του ΕΔΟΕΑΠ είναι πρακτικά ανύπαρκτη.
Ουσιαστικά έχουμε έναν Οργανισμό με αδιαφανή στοιχεία τα οποία πρέπει να ξεκαθαριστούν για να ξέρουμε που ακριβώς βρισκόμαστε. Και σαφώς μπορούμε να διεκδικούμε περισσότερα αλλά όλες οι κινήσεις πρέπει να γίνουν με χειροπιαστά και όχι υποθετικά στοιχεία.

Η ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΏΝ ΤΟΥ ΕΔΟΕΑΠ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Στο ζήτημα των ομολόγων η διοίκηση του Ταμείου «κατακεραυνώνει» την Τράπεζα της Ελλάδος ισχυριζόμενη ακόμα και σήμερα ότι το Κοινό Κεφάλαιο είναι καταθετικός λογαριασμός. Από τις ίδιες τις ανακοινώσεις της προκύπτει ότι γνώριζε πολύ καλά τι είναι το Κοινό Κεφάλαιο και τις ακριβείς επιπτώσεις του PSI. Δυστυχώς έχει δώσει ένα πολύ μεγάλο όπλο στην Τράπεζα της Ελλάδος. Από την άλλη πλευρά δεν έχει αξιοποιήσει το όπλο που υπάρχει. Και αυτό δεν είναι άλλο από τον τρόπο που γινόταν η διαχείριση του Κοινού Κεφαλαίου των Ασφαλιστικών Οργανισμών.
Ειδικότερα, ο ΕΔΟΕΑΠ προχώρησε από τις 19/3/2012 έως και τις 23/4/2012 (μετά το PSI) σε πέντε διαδοχικές ισόποσες απολήψεις, συνολικού ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ. Με αυτές τις απολήψεις τι έκανε; Ουσιαστικά πούλησε μερίδια στο Κοινό Κεφάλαιο τα οποία δεν ήταν μόνο «κουρεμένα» κατά 53,5% αλλά και στο 20% περίπου της νέας τιμής που είχαν με το PSI. Δηλαδή σε πραγματικούς όρους έχασε το 90% της ονομαστικής αξίας της συμμετοχής της στο Κοινό Κεφάλαιο πριν από το PSI. Η συνολική ζημία σε Ευρώ μετά το PSI ήταν της τάξεως των 30 εκ Ευρώ. Η απερχόμενη διοίκηση ισχυρίζεται όμως ότι ο λογαριασμός ήταν καταθετικός. Αυτό το είπε τον Ιούνιο (2012) όταν για πρώτη φορά κινήθηκε εναντίον της Τράπεζας της Ελλάδος. Γιατί στις 23 Απριλίου (2012) είχε εκδώσει ανακοίνωση, η οποία εκ των υστέρων «εξαφανίστηκε» από την ιστοσελίδα του ΕΔΟΕΑΠ.


Στην ανακοίνωση της 23ης Απριλίου υπάρχει ο παρακάτω πίνακας:




Στον πίνακα αναφέρεται «Υπολογισμός Διαθεσίμων και Χρεογράφων μετά το “κούρεμα” της 19ης Μαρτίου. Από το παραπάνω ποσό (97,581 εκατ. ευρώ), ποσό 68 εκατ. ευρώ περίπου τοποθετήθηκε υποχρεωτικά σε Νέα Ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου (είτε από ΤτΕ είτε ήταν ομόλογα του ΕΔΟΕΑΠ) και μόνο 22 εκ Ευρώ περίπου εξ αυτού θα είναι διαθέσιμο την ερχόμενη διετία».
Το διαθέσιμο ποσό είναι σαφές ότι προκύπτει από τα νέα ομόλογα που έλαβε ο ΕΔΟΕΑΠ για το δικό του χαρτοφυλάκιο ομολόγων και το ποσό των 5 εκ Ευρώ που μπορούσε τότε να ρευστοποιηθεί από τον Κοινό Λογαριασμό των Ασφαλιστικών Ταμείων.


Πέραν αυτού, από τους πίνακες που περιλαμβάνει η απάντηση της Τράπεζας της Ελλάδος προς την ΕΣΗΕΑ προκύπτει ότι στις 16/10/2009 η ονομαστική αξία των επενδύσεων του ΕΔΟΕΑΠ στο κοινό κεφάλαιο ήταν 190,35 εκατ. ευρώ, και μετά από μπαράζ απολήψεων της απερχόμενης διοίκησης στις 9 Μαρτίου 2012 το ποσό είχε υποχωρήσει στα 115,3 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ανεξάρτητα από το κούρεμα, μέσα σε περίπου 2,5 χρόνια επί διοίκησης Σπανοπούλου αναλήφθηκε από το κοινό κεφάλαιο το ποσό των 75 εκατ. ευρώ. Το έλλειμα του 2010 και 2011 ανέρχεται σε 39,5 εκ Ευρώ γεγονός που σημαίνει ότι 35,5 εκ Ευρώ «λείπουν». Δεν γνωρίζουμε όμως πόσα μετρητά είχε στο τέλος του 2009 δεδομένου ότι στον ισολογισμό του 2009 απεικονίζονται μαζί και τα μετρητά και η συμμετοχή στον Κοινό Λογαριασμό!

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ, ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΡΓΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Μείζον ζήτημα ελλείματος πληροφόρησης και αξιόπιστων στοιχείων όμως προκύπτει και για άλλα ζητήματα που αφορούν στη διαχείριση των αποθεματικών του Οργανισμού και συγκεκριμένα:

1. Είναι τουλάχιστον παράλογο το γεγονός ότι οι καταθέσεις του ΕΔΟΕΑΠ που υπερβαίνουν τα 60 εκ Ευρώ έχουν επιτόκιο 4% όταν την ίδια στιγμή τα πολύ λιγότερα αποθεματικά της ΕΣΗΕΑ έχουν επιτόκιο 4,9% σήμερα που τα επιτόκια έχουν υποχωρήσει. Η απερχόμενη διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ ουδέποτε απάντησε αν έγινε διαγωνισμός για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού επιτοκίου.

2. Στον απολογισμό του 2011 εμφανίζεται κονδύλι δαπανών που αφορά στις αποδοχές προσωπικού του Οργανισμού ύψους 7,756 εκ Ευρώ και αμέσως μετά σε άλλο πίνακα με τον προϋπολογισμό του 2012 το ίδιο κονδύλι για το 2011 είναι ύψους 8,074 εκ Ευρώ. Επιπλέον από το 2011 η αύξηση των δαπανών προσωπικού ήταν 1 εκ Ευρώ ή ποσοστό της τάξεως του 13% όταν την ίδια στιγμή γίνονταν περικοπές στην περίθαλψη, τα επιδόματα και τις παροχές.


3. Η Διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ έκοψε παροχές όπως οι βρεφονηπιακοί σταθμοί που κοστίζουν 1,7 εκ Ευρώ το χρόνο και την ίδια στιγμή έχει προχωρήσει σε ανακαινίσεις κτιρίων, κατασκευές γυμναστηρίων και άλλου τέτοιου είδους «επενδύσεις» που το 2011 έχουν εκτινάξει τα «διάφορα έξοδα» σε 4,07 εκ Ευρώ από 1,59 εκ Ευρώ την προηγούμενη χρονιά.


4. Δεν υπάρχει καμία εικόνα για το Αγγελιόσημο. Σε πρόσφατη ανακοίνωση η απερχόμενη διοίκηση ισχυρίζεται ότι οι ληξιπρόθεσμες και ρυθμισμένες οφειλές εταιριών ΜΜΕ είναι της τάξεως των 15 εκ Ευρώ εκ των 1,2 εκ Ευρώ είναι ρυθμισμένα. Μιλά για νομικές ενέργειες ενώ από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων έχει οφειλές που υπερβαίνουν τα 10 έτη (κάποιοες έχουν μάλιστα χρεοκοπήσει) γεγονός που δείχνει ότι δεν έχει γίνει ουσιαστική προσπάθειά διεκδίκησης. Στις οικονομικές καταστάσεις του 2011 εμφανίζονται όχι στις απαιτήσεις αλλά στους λογαριασμούς τάξεως ενεργητικού απαιτήσεις από Αγγελιόσημο της τάξεως των 15,4 εκ Ευρώ στοιχείο που συμπίπτει με τις απαιτήσεις Αγγελιοσήμου και εισφοράς 3% από ΜΜΕ. Όμως δεν υπάρχουν σε κανένα λογαριασμό Ισολογισμού οι ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις από διαφημιστικές και διαφημιζόμενους οι οποίες όπως δηλώνει η απερχόμενη διοίκηση Σπανοπούλου στην ανακοίνωση που εξέδωσε πριν παραιτηθεί είναι πάνω από 30 εκ Ευρώ. Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρει πόσες είναι καθώς δεν υπάρχει μηχανισμός παρακολούθησης βεβαίωσης και είσπραξης του Αγγελιόσημου παρά τις συνεχείς υποσχέσεις ότι δημιουργείται. Έτσι το Ταμείο εμφανίζεται να έχει μικρότερη περιουσία από την πραγματική αλλά και να μην διεκδικεί τις απαιτήσεις του


5. Το πρόβλημα βεβαίωσης και είσπραξης του Αγγελιοσήμου είναι σύνθετο. Και αυτό γιατί η απερχόμενη διοίκηση του ΕΔΟΕΑΠ ισχυρίζεται ότι δεν δίνει ασφαλιστική ενημερότητα αλλά στην πραγματικότητα κανένας διαφημιζόμενος και διαφημιστική δεν την χρειάζεται. Και δεν την χρειάζεται διότι δεν έχουν ενημερωθεί οι εφορίες και το ΙΚΑ ώστε να ζητούν και ενημερότητα από τον ΕΔΟΕΑΠ. Επιπλέον προκειμένου να «καλυφθούν» όλοι από νομικές περιπέτειες γίνεται το εξής: Ο ΕΔΟΕΑΠ στέλνει επιστολές στο ΕΤΑΠ και ζητά έλεγχο του αγγελιοσήμου, το ΕΤΑΠ απαντά ότι δεν έχει προσωπικό και την ίδια στιγμή στέλνει επιστολή στο Υπουργείο και ζητά προσλήψεις αλλά το Υπουργείο αρνείται. Έτσι θεωρούν όλοι ότι έκαναν τη δουλειά τους καλά γι τους εαυτούς τους αλλά με ουσιαστικά με πλήρη αδιαφορία για τα έσοδα του Ταμείου. Και όλα αυτά ενώ οι Ενώσεις που ίδρυσαν τον ΕΔΟΕΑΠ πληρώνουν 26 άτομα στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ για να κάνουν έλεγχο στο αγγελιόσημο.
6. Η απερχόμενη διοίκηση προχώρησε στην διακοπή συμβάσεων με κάποια ιδιωτικά νοσηλευτήρια ενώ διατήρησε με άλλα ενώ χωρίς να δώσει εξηγήσεις για την πολιτική αυτή. Το ερώτημα που τίθεται όμως με ποιους όρους έχουν συναφθεί αυτές οι συμβάσεις και αν είναι ίδιοι οι όροι για όλους. Και η απάντηση είναι πως οι όροι δεν είναι ίδιοι για όλους. Γιατί άραγε; Επιπλέον υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες οφειλών του ΕΔΟΕΑΠ προς τα ιδιωτικά νοσοκομεία τις οποίες επισημαίνει ο ορκωτός ελεγκτής αλλά το ύψος τους δεν είναι γνωστό.

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΑΤΡΑΠΕΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Όλα τα παραπάνω όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό έχουν οδηγήσει τον ΕΔΟΕΑΠ σε πολύ κρίσιμη κατάσταση. Και απαιτούν άμεσες και δραστικές λύσεις με τη συνεργασία των Ενώσεων που ίδρυσαν τον ΕΔΟΕΑΠ αλλά και των παλαιών και έμπειρων Προέδρων της ΕΣΗΕΑ. Οφείλουμε από κοινού να αποφασίσουμε να κινηθούμε αποφασιστικά ώστε να διαφυλάξουμε το μέγιστο επίπεδο παροχών με το μικρότερο δυνατό κόστος. Οφείλουμε πρώτα και κύρια να καταστήσουμε τον ΕΔΟΕΑΠ βιώσιμο.
Είναι ανάγκη;
1. Η νέα διοίκηση που θα εκλεγεί στις 12 και 13 Μαρτίου θα πρέπει να αναθέσει άμεσα σε ορκωτούς ελεγκτές τον πλήρη έλεγχο της οικονομικής κατάστασης του ταμείου. Και αυτό για να υπάρχει πλήρης γνώση του τι έχει γίνει και ποια είναι η πραγματική περιουσία του Ταμείου. Αυτό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση άσκησης πολιτικών εξορθολογισμού και εξυγίανσης του ΕΔΟΕΑΠ.

2. Στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ταμείου χωρίς «γκρίζες ζώνες» , ανά τρίμηνο θα πρέπει να αποστέλλονται στους μετόχους-μέλη πλήρη στοιχεία για την οικονομική κατάσταση του ΕΔΟΕΑΠ και συγκεκριμένα σε τρέχουσες τιμές η αξία ομολόγων, μετοχών αλλά και της πορείας των επενδύσεων (απόδοση) του Ταμείου.

3. Να επανέλθουν τα επιδόματα βρεφονηπιακών σταθμών και να αναζητηθούν τρόποι ουσιαστικής στήριξης των ανέργων.

4. Να αυξηθούν οι ώρες εργασίας του ιατρικού προσωπικού σε 8 ημερησίως και οι αμοιβές τους να ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΤΟΥΝ.

5. Να γίνει έλεγχος σε όλα τα παραπεμπτικά επεμβάσεων σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια ανά ιατρό.

6. Να εξεταστούν τι σημαίνει σε «κόστος και λειτουργικότητα» η δυνατότητα επέκτασης της λειτουργίας των ιατρείων του ΕΔΟΕΑΠ και τα Σαββατοκύριακα.

7. Να διερευνηθούν οι δυνατότητες σύναψης συμβάσεων με ασφαλιστικές εταιρίες για μείωση του κόστους νοσηλείας.

8. Να καταρτιστεί ενιαία σύμβαση με όλα τα νοσηλευτήρια ή να διενεργηθεί διαγωνισμός με για την ανάδειξη ενός
ιδιωτικού νοσηλευτηρίου που θα συνάψει αποκλειστική σύμβαση με τον ΕΔΟΕΑΠ. Το εννιαίο τιμολόγιο θα ισχύει ως αποζημίωση και για τα άλλα νοσηλευτήρια εφ όσον ο ασφαλισμένος δεν επιθυμεί να νοσηλευτεί στο συμβελημένο ή τα συμβεβλημένα νοσηλευτήρια.

9. Να διακοπούν άμεσα ζημιογόνες δραστηριότητες και μη αναγκαίες (γυμναστήριο) ώστε τα χρήματα να αξιοποιηθούν για την υποστήριξη ανέργων, οικογενειών και συνταξιούχων.

10. Να γίνει αποτίμηση της πραγματικής αξίας της περιουσίας του Ταμείου και να προσληφθεί σύμβουλος-οι ο οποίος θα προτείνει συγκεκριμένες λύσεις αξιοποίησης τις οποίες θα συζητήσουμε και θα αποφασίσουμε μαζί με τις Ενώσεις ιδρυτικά μέλη του ΕΔΟΕΑΠ, ποια είναι η ποιο πρόσφορη.

11. Να εξεταστεί το ενδεχόμενο συνεργασιών με τα υπόλοιπα Ταμεία στο σκέλος των προμηθειών ώστε να δημιουργείται μεγάλος όγκος και να επιτυγχάνονται καλύτερες τιμές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου